Home

.

Ikhwah & Akhwat Blogger

Assalamualaikum w.b.t

          Sekarang jam ana menunjukkan pukul 2.49 petang....waktu Malaysia....bersamaan 29 hari bulan 11 tahun 2012....tup...tup....sekejap jek rasanya masa berlalu....tak sangka dah bulan 11 dah sekarang....nak masuk bulan 12....tahun depan tahun 2013....dah start praktikum...kena pulak pergi sekolah.....alhamdulillah lah dapat sekolah sekangkang kera....tak perlu nak kena cari-cari rumah sewa.....tapi kesian pulak kat kawan-kawan lain yang kena cari rumah sewa kat daerah bachok and setiu tu.....tak per....dah dapat keistimewaan ni ana bersyukur sangat-sangat.....bila dapat pegang JPP....so, dapat keistimewaan praktikum dekat....so, taun depan sape nak praktikum dekat leh la bertanding yerk Jawatankuasa Perwakilan Pelajar sesi 2013/2014 k.....ana nak bersara dari jawatan ni....hehe....

             Hurm actually bukan nak citer pasal JPP kat entry ni.....ana nak cerita tentang apabila "Baju Melayu bertemu Baju Kurung" . Agak-agak faham tak tajuk entry ni???...tak kisah la baju melayu nak bertemu baju kebaya ke baju labuh ke jubah ke.....janji maksud dia...apabila lelaki bertemu dengan wanita....apa yang perlu mereka buat.....

           Tiba-tiba terfikir nak tulis entry ni sebab hari tu naik kereta dengan abang....tiba-tiba ntah macam mana cerita la pasal hari tu ana naik bas and duduk sebelah seseorang ni.....ingatkan lelaki....so ana pun dah cuak la..... tak selesa la pulak kena duduk sebelah lelaki.....baru ingat nak tukar tempat duduk....tiba-tiba orang tu ajak borak.....bila borak-borak baru perasan...laaa....perempuan rupanya akak kat sebelah ni....selamat-selamat....tak jadi nak tukar tempat duduk....tapi dia pakai baju and gaya rambut macam lelaki la....tu yang ingat lelaki.....rupanya perempuan....

             Pas tu abang ana pun cakap....tula zaman sekarang....yang perempuan nak jadi lelaki....yang lelaki nak jadi perempuan....apa la....then abang ana cakap lagi yang kenapalah diorang ni nak tukar-tukar jantina diorang....abang ana kata....dia bersyukur sangat-sangat dapat jadi lelaki....sebab....bila dia fikir....kalau jadi lelaki ni...nak jalan sorang-sorang g mana-mana pun boleh.....nak lalu kat lorong gelap-gelap malam-malam....tak de siapa pun yang nak kacau....naik motor sorang-sorang and jalan sorang-sorang....tak de pun orang nak ganggu....lain la perompak kan.....tapi kalau perempuan ni jalan sorang-sorang sikit dah macam mutiara yang berada kat luar cengkerang.....bahaya....sentiasa kena ada teman.....duduk sorang-sorang pun dah tak selamat.....nak katanya....zaman sekarang orang dah tak takut dah dengan dongeng hantu-hantu ni....tapi orang lebih takut dengan manusia yang berperangai macam hantu.....hurm lagi seram....

        So....that why la....kita semua ni kena jaga pandangan kay....baik lelaki atau perempuan.....segala maksiat yang berlaku and kejahatan yang berlaku bermula dengan mata....and diikuti dengan tindakan selanjutnya iaitu tangan, kaki dan sebagainya....sepertimana dalam Al-Quran....

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (24:30)



....dalam ayat di atas... Allah s.w.t menyarankan agar kaum adam  untuk menjaga pandangannya....diikuti dengan kaum hawa dalam ayat yang berikutnya seperti di bawah..... 

......apakah hikmahnya..??? 

......hikmahnya adalah kerana untuk menjauhkan diri kita semua daripada maksiat yang membawa kepada ramainya anak-anak adam ini terjerumus ke lembah maksiat.....
 
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.(24:31) 

......tapi sebagai kaum Hawa plak kena ingat...memang la lelaki kena jaga pandangan.....tapi jangan salahkan mereka pulak bila mana lelaki jadi tak jaga pandangan bila wanita tidak menutup aurat dengan sempurna.....mereka pun ada masa iman nya menurun dan menaik....kerana kita semua adalah manusia....yang iman boleh meningkat dan berkurang.....

......kadang-kadang kesian jugak tengok kaum Adam yang dah menjaga pandangan.....mereka diuji dengan wanita-wanita ni yang memang sentiasa di depan mata.....so...tak hairan la bila mana ada kes-kes yang melibatkan ustaz or ahli agama yang terlanjur....sebab syaitan akan sentiasa berada di belakang wanita....untuk menambahkan lagi fitnah ke atas wanita-wanita ini untuk menggoyahkan keimanan lelaki....

tapi....masih ada yang bertanya.....kenapa kami dah tutup aurat dengan sempurna pun masih ada yang mengganggu....?? hurm kalau kes macam ni macam mana pulak??

...kalau kes macam ni....bila mana rasa-rasa dah tutup aurat dengan  sempurna....namun masih ada yang ingin mengganggu.....kita kena ingat suatu perkara.....dalam hidup ini kita tidak akan lari daripada diuji....sejauhmana kekuatan iman kita menangani ujian-ujian tersebut......

.....tiba-tiba teringat kata-kata mak kepada ana....lebih kurang macam ni la....mak kata "nasib baiklah anak-anak perempuan mak ni pakai baju labuh-labuh....kalau mak nampak anak-anak mak ni pakai baju singkat sana sini....mak nak buang baju-baju tu semua"......tiba-tiba rasa nak gelak jek bila teringat kata-kata mak tu....serius betul....yela...anak perempuan dia 2 orang jek.....so risau la dia kalau-kalau jadi yang bukan-bukan.....sebab abang selalu cerita....ramai anak-anak dara kampung sekarang ni dah rosak.....susah nak jumpa yang betul-betul ok.....kadang-kadang anak dara kampung lagi sosial mengalahkan anak dara bandar.....(kata abang).....




 
.......tapi bak kata ana tadi...walaupun dah tutup macam mana pun aurat  kita...kita akan tetap diuji....makin lelaki tak boleh nampak apa yang boleh dilihatnya....kadangkala makin mereka cuba untuk mendekati dan menguji sejauhmana wanita menutup aurat ini menjaga dirinya.....sejahat-jahat lelaki, kadangkala pengakhirannya dia mesti nak wanita yang baik untuk dijadikan isteri....adil ke macam tu??? yang penting Allah itu maha adil.....sebab dalam Al-Quran:-


......teringat tentang baru-baru ni...ana ada pergi 1 kedai tu,kedai 1 Malaysia nama kedai tu.....pergi kedai tu dengan ayah....nak beli telur.....then...bila dah bayar telur tu tah macam mana terjatuh la pulak.....alamak pecah dah....tinggal separuh jek.....dahla pecah kat kedai tu....malunye.....semua orang tengok.....then ayah tengok....ayah masam jek.....macam nak marah jek....pas tu terus masuk kereta......

.....dalam hati....adoi nak buat macam mana eak telur pecah ni....kena bersihkan ke.....huhu....tak pela biar jela....nanti tuan kedai bersihkan kowt....baru nak jalan keluar tiba-tiba ada orang lelaki panggil.....awak jap-jap!!!.....(dengan muka blur and terpinga-pinga).....dalam hati (alamak dia nak suruh aku bersihkan ke telur tu???)....

rupanya dia suruh tunggu sebab dia amik telur ayam baru then dia bagi la kat ana.....(ana buat muka pelik lagi).....ana tanya la....buat pe bagi telur ayam ni....dia kata xpela saya bagi.....awak bawak elok-elok kay.....tapi masalahnya ni salah saya sendiri ni....saya yang pecahkan...kenapa awak nak gantikan balik ni......

....then dia kata....tak pela tak pe...amik jek.....(ana buat muka blur....) kena bayar tak ni???.....dia kata tak kena bayar....so ana amik jela.....bawak masuk kereta then ayah tanya la....beli baru ke telur tu.....ana jawab la....takdela ada orang baik tiba-tiba bagi.....

then, bila balik rumah citer la kat mak and abang....abang pun tanya....yang bagi free telur tu laki ke perempuan....ana jawab la lelaki.....then abang kata.....hurm patutla....abaang kata lelaki tu bagi sebab ada makna tu.....ana blur lagi....ada makna??? yela....tak kan senang-senang tak kenal boleh nak bagi orang barang senang-senang.....aku lelaki, aku tau la,....(abang cakap)....yeke macam tu eak....tak pela....dalam hati bukan selalu pun pergi kedai tu....so potensi nak jumpa dia pun tak tinggi....bersangka baik jela.....

cakap la dengan abang....tak baik sangka buruk dengan dia....ntah-ntah laki-laki tu kesian ke....takut ayah marah sebab pecahkan telur....dia tolong la....(hurm....abang senyum jek...dia kata....yela tuu....)....lain kali jangan senang-senang amik barang orang bagi....kita bukan tau hati budi orang kan....nanti lama-lama termakan budi.....(dalam hati ana....yela-yela....menolak rezeki jek) hehe....tapi ada betulnya kadang-kadang apa yang abang cakap tu....kena gak kadang-kadang bersangka buruk dengan orang....sebab kita tak tau hati budi dia....lagi-lagi apabila melibatkan lelaki yang ajnabi ni kan....yela apabila baju melayu dah bertemu baju kurung.....macam-macam boleh jadi.....

.....ada pernah 1 kes ni.....ana kerja kat warung masa tunggu keputusan SPM keluar.....mula-mula ingat kerja kat warung tu just jadi cashier jek....mak cik tu kata jadi cashier jek....so ana setuju la....tak yah nak susah-susah nak amik order kan...setuju jela.....just kira jek harga.....sekali bila dah kerja....warung tu tak cukup pekerja....ramai orang datang....so ana terpaksa gak akhirnya amik order.....tau jela bila dah jadi amik order ni......ada yang ngada-ngada la....penat sangat kerja warung tu.....penat layan karenah orang yang gatal-gatal daripada penat angkat dulang and cawan.....huhu....rasa macam mimpi ngeri plak boleh kerja kat kedai makan ni.....


 


......lama la jugak kerja kat warung tu....dekat sebulan....setiap hari ada  sorang lelaki ni....dia kerja kilang.....tak tau nak panggil apa....abang ke...pak cik ke....tapi macam dah tua....tak kahwin lagi....hari-hari dia ajak borak....malas nak layan karenah dia ni....


.....suatu hari tu...dia kata ana ni sedara dia....belah ayah....dia cerita la kaitan-kaitan sedara...and sebut la beberapa nama yang ana tak tau....so, ana ingat dia memang sedara kan....layan la gak.....yela takut nanti dia kata pulak sedara jek....tapi sombong tak nak layan....

...hari-hari dia datang....then 1 hari tu ana ngah basuh pinggan kat belakang warung tu....then kawan ana panggil....dia kata pak cik tu tak nak orang lain kira dia punya makanan melainkan ana....(muka ana terus jadi pelik sepelik-peliknya......) rasa macam tak sedap jek....abang yang buat air kat dapur warung tu pun cakap....hati-hati.....macam lain macam jek pulak pak cik tu.....ana datang la nak kira dia punya makanan....then dia hulur la 1 surat ni....(terlopong sekejap)...terus tak panggil abang.....tanya la dia....apa ni pak cik....then dia kata....amik and baca....jangan beritahu orang lain kay....dia bayar pas tu balik.....

....pas tu ana gtau la kawan ana yang sama-sama kerja....dia kata....eeee....seramnya.....lain macam jek dia tu....patut la hari-hari ajak borak....apa la....bukak la surat tu....baru baca sikit dah geli.....tulisan macam budak sekolah rendah pulak tu....hehe....sempat gelakkan....baru baca separuh....dan dan....tengah minum air kopi masa tu.....tak habis baca terus celup dalam air kopi tu....kesian air kopi tu....membazir jek rasanya....

kesimpulannya disini....hehe.....walau sedara ke....siapa-siapa ke....jangan kita layan dia lebih-lebih....mesra-mesra ke....tapi tak rasa pun layan pak cik tu mesra.....tapi bila tau dia tak kawin lagi.....huhu....seram pulak.....balik tu cerita kat abang.....abang terus marah-marah lak....terus dia suruh berhenti jek keje.....esok gak ana berhenti....hehe...kelakar pulak....kesian mak cik kedai tu....hilang dah pekerja dia.....esoknya ana tak pergi keje.....terus berhenti.....ngeh2....

esoknya...kawan ana yang sama-sama kerja dengan ana kat warung tu dia datang la rumah borak-borak....dia kata pak cik tu cari ana sampai ke dapur warung....dia ingat semua orang tipu dia cakap ana dah berhenti....ada ke dia tak percaya....hurm memang parah pak cik tu....tak tau dia makan apa kat warung tu.....tak lama tu....ana further study ke metrik.....

sepanjang ana kat metrik....abang cerita...kat bengkel motor dia ada sorang lelaki ni dia datang and tanya-tanya abang ana.....barulah abang ana tau upenye tula lelaki yang tak kahwin-kahwin tu yang suka buat kacau......sampai rumah dia cari rupanya....abang ana sound-sound, dia terus balik...kesian pulak....pas tu abang ana telefon ana kat metrik...dia siap pesan...lain kali jangan senang-senang nak layan orang-orang tak kenal ni...sekalipun dia ngaku sedara ke apa-apa ke.....kay....so...the conclusion here is....dengan sape-sape pun yang kita rasa-rasa boleh dikahwini....tetap kena jaga ikhtilat.....




 hurm....cuti akhir semester ni....rasa nak keluar g mana-mana.....boring sangat-sangat.....duduk rumah jek.....nak pergi program....tak ada yang follow up pulak.....so cuti kali ni adalah cuti membina tarbiah diri sendiri....tarbiah dzatiah....lagi pun nak keluar pun nak pergi mana kan....bahaya kalau keluar sesuka hati.....

....as a woman.....kalau nak keluar pergi mana-mana kena ada orang teman kay....better yang teman tu abang ke kakak ke....siapa-siapalah....yang boleh dipercayai.....cuba kita fikirkan....even nak pergi melakukan ibadah seperti mengerjakan haji pun....kalau bagi wanita syaratnya perlu membawa mahram.....atau paling kurang pun 2 orang wanita yang dipercayai....betapa disini Islam amat memelihara kesucian dan menitik beratkan soal keselamatan kaum hawa kan....

masa dulu-dulu ada pernah rasa teringin nak jalan-jalan pergi bandar dengan adik perempuan....tapi abang asyik nak pergi hantarkan jek....kadang-kadang dalam hati ni memberontak jugak....ish....asyik nak hantar jek....boring la....kadang-kadang nak pergi beli buku pun abang ikut belakang.....bila pergi pas tu nak cepat balik pulak tu....bila dah faham, baru tau....upenye abangku seorang yang protective upenye....hehe....thankiu-thankiu....(^^)....dia tak bagi adik dia jalan sorang-sorang or g berfoya-foya kat bandar tu.....so sampai sekarang ni....ana tak akan keluar rumah melainkan dengan family or yang sewaktu dengannya.....bahaya k....zaman sekarang dah tak macam zaman dulu dah.....bukan nak kata zaman dahulu selamat tak.....tapi dunia semakin akhir zaman....macam-macam perkara dah jadi zaman sekarang....kes rogol, penzinaan semakin berleluasa....(dah macam baca berita plak)....(^^)....

even nak jalan-jalan kampung pun dah tak berani dah sorang-sorang.....dulu kecik-kecik berani la gak jalan-jalan naik basikal and motor keliling kampung....tapi bila dah dewasa ni.....duduk rumah lagi rasa selamat.....dah la kat kampung ni ada ramai mamat-mamat yang suka duduk-duduk buang masa and buat kacau.....so pandai-pandai la yer wahai wanita...pelihara dirimu daripada penglihatan lelaki.....kalau orang tak sedar akan kewujudan kita tu lagi baik.....kalau orang tau tu yang susah tu.....nanti mula la macam-macam cerita.....

.....dulu-dulu disebabkan selalu jalan-jalan la, ada mak cik kat kampung tu suka hati jek nak jodoh-jodohkan orang dengan ntah sape-sape ntah....mak ayah tak cakap pape....dia pulak yang sibuk carikan orang jodoh....jadi lebih baik larikan diri....keluar dari kampung ni.....jadinya orang tak dela perasan......and sesuka hati jek nak jodoh-jodohkan anak.....umur dah la masa tu baru 18 tahun....ish....apela kena dengan mak cik tu.....

 

Firman Allah:
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani - al-Ahzab : 59
....lain pulak ceritanya bila dah belajar jauh-jauh ni.....bila balik jek, pergilah masjid....then sampai mak cik mak cik kat masjid tu tak tau pulak yang ayah ana ni ada anak perempuan.....dalam hati....lebih baik tak tau daripada tau..... sebagai wanita muslimah.....jangan kita sekali-kali menunjulkan kehadiran diri sendiri dihadapan orang lain....kecuali apabila perlu sahaja.....hal ni kerana bahaya bagi mereka-mereka yang ada penyakit dalam hatinya....sama ada masalah iri hati...dan lain-lain masalah.....

teringat kenangan masa pilihanraya kampus dulu.....terpaksa mempromote diri demi meraih undi....kenangan yang tak pernah dilupakan....tak pernah terfikir pun nak promote diri.....tapi tyme tu hanya ALLAH sahaja yang mengetahui mengapa kita as a muslim perlu menunjulkan diri demi pembangunan dan perkembangan Islam di dalam medan kita....niat perlu diperbetulkan demi da'wah Islamiah diperkembangkan....bukan kerana ingin meraih undi semata.....dan mendapatkan apa-apa publisiti sekalipun.....kerana sifat wanita itu perlu ada sifat malu....malu kan sebahagian daripada Iman....

 
lain pulak yang terjadinya apabila wanita itu benar-benar sudah memelihara dirinya....ada mereka yang diuji dengan ujian yang lain pula.... sebagai contoh.... ada seorang ukhti ini....telah menjalinkan hubungan dengan seorang ikhwah ini..... dua-dua mempunyai kefahaman agama..... namun lain pula jadinya....apabila keseriusan si ukhti untuk mendirikan rumah tangga dinodai..... apabila tiba masanya.... si ikhwah pula memutuskan hubungan....tidak serius rupanya.... alasannya untuk bertemu ibu dan ayah si ukhti untuk mendirikan rumah tangga menjadi alasan untuk menjalinkan perhubungan....hurm...macam-macam teknik kaum adam ni rupanya bila mana nak memikat wanita.... tapi yang peliknya....macam mana la si ukhti ni boleh sewenang-wenangnya mempercayai lelaki yang dia sendiri belum pasti dan boleh menjalinkan hubungan tanpa mengira masalah ikhtilat itu telah tidak terpelihara.... so....nasihat ana.... "be a man....don't try to approuch the women....but approuch her wali kay"....
jika permulaannya sudah tidak betul.....jika pada awalnya tidak mendapat redha Allah...maka cinta yang barakah sudah tidak berjaya dicapai.... hurm....kadang-kadang syabab-syabab surau pun susah nak percaya.....masalah ikhtilat sangat sukar dijaga walaupun  mempunyai kefahaman agama...adakah disebabkan oleh ujian wanita ini sangat tinggi bagi mereka??.....masih adakah lelaki yang benar-benar kuat imannya dengan ujian wanita ini....adakah wanita yang telah sedaya upaya memelihara diri mereka, aurat mereka terpelihara masih menjadi ujian bagi kaum adam ini???

pelik....pelik dan pelik.....
 
....sebaik-baik nasihat dari ana buat wanita muslimah di luar sana.....menutup aurat dengan sempurna pun belum cukup untuk tidak membiarkan diri anda diganggu....cuma iman yang selaras dengan apa yang dipakai yang menjadi benteng sebenar kita as a muslimah....
.....elakkan pula daripada masalah-masalah couple dan sebagainya....elakkan fitnah dalam kalangan wanita menutup aurat....sebab fitnah terbesar adalah wanita....fitnah akhir zaman.... sebab ada orang pernah bercakap-cakap pakai tutup-tutup aurat pun tak jaga gak hubungan dengan bukan ajnabi....amik gambar sama-sama dengan lelaki bukan ajnabi.....gelak kuat....dan sebagainya.....tula fitnah yang selalu datang kepada wanita muslimah yang sedia menutup aurat....so....biarlah perubahan itu sejajar dengan iman.....barulah segalanya akan terpelihara....in sha Allah....kerana manusia hanya mampu berusaha....sebaik-baik penerimaan adalah disisi Allah.....DIA yang maha mengetahui dan menerima usaha hambanya untuk terus berubah atau tidak.....

akhir kalam dari ana...
:
:
:
:
:
:
:
:
v

 
salam ukhwah daripada ana dan keluarga....Assalamualaikum w.b.t

::: Komen kalau suka :::

Comments
4 Comments
    
    

4 comments:

Nurul Aini said...

try komen

Nurul Aini said...
This comment has been removed by the author.
sufiyyah zulkifli said...

saya ziarah! :D
bab gelak kuat tu memang la~~~~~~~ huhuhu

Nurul Aini said...

kan kan...kadang-kadang diluar kawalan gelak tu....ngeh2.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Komen Blog Ni

Get this widget here